Matkalla keski-ikään

Keski-ikäistä matkailua maailmalla

Keväiseen Sydneyyn saavuttiin eilen. puolikuolleena väsymyksestä kolmen lennon, 1+5+14 tuntia kestoltaan, jälkeen ja siirrytty samalla yhdeksän tuntia ajassa eteenpäin. Viimeinen lento lähti aamulla seitsemältä Dohasta Quatarista ja oli perillä Australiassa seuraavan päivän aamulla klo 6. Jotta jetlag olisi vähemmän paha lennon puolivälissä koneessa suljettiin kaikki ikkunasuojat ja pumennettiin kone, ulkona paistoi kauniisti aurinko ja me ruvettiin yöunille. Pieni unilääke ja suht mukava istuin ja jalkatila riitti että saatiin nukuttua muutama tunti,  edes. Silti melko naatteja oltiin kun viimein kahdeksalta aamulla oltiin hotellissa. Kun öento saapui näin aikaisin ja tiedettiin olevamme tosi poikki oli otettu hotellihuone jo edellisen vuotokauden puolelta alkaen ja oltiin ilmoitettu hotelliin että saavutaan aikaisin seuraavana aamuna. Niinpä meitä odotti valmis hotellihuone jo aamusta ja päästiin heti huoneeseen. Tämä opittiin viime matkalla: Jos saapuminen on aikaisin me ei haluta odottaa iltapäivään että saadaan huone, ennemmin maksetaan yhdestä vuorokaudesta enemmän vaikka käytettäisiin siitä vain muutama tunti. Ne aamun ja aamupäivän tunnit lennon jälkeen on kaikkein raskainta hillua kaupungilla vaikka tavarat voisikin jättää hotellille säilyyykseen.

Nyt on ensimmäinen reilu vuorokausi palauduttu, nukuttu ja sinnitelty hereillä ja syöty, muuhun ei ole energiaa ollut. ja nyt tuntuu että jetlag on aika selätetty jo, rytmitettiin lentokoneessa ja eilen täällä oikein liikkuminen, syöminen ja nukkuminen. Jaksettiin jo tehdä suunnitellut tarviketäydennykset paikallisissa kaupoissa (miesten kesävaatevalikoima on  hintsusti parempi täällä kuin nyt Suomessa).

Sää Sydneyssä on meidän hyvän kesän sää, lämmintä +22-26, tuulee sopivasti joskin vähän vilpoisasti ja pieniä sadekuuroja tulee hetkellisesti. Ja kauniit Jacarandat kukkii katujen varsilla.

Heti lempiherkuttelujen äärelle!

Australialaiset viinit ❤️, sushia karusellista ja dumplingit. Oh jees. Näitä on kaivattu. Miksi, oi miksi!, Suomessa ei kiinalaisissa ravintoloissa myydä dumplingeja, ne on sitä parasta kiinalaista ruokaa. Ja kun sushilautasensa saa valita sushikarusellista (tai sushijunasta kuten täällä nimitetään) saa juuri sopivan määrän ruokaa ja tietää mitä ostaa. Sushirio oli saanut hyvät arvostelut Tripadvisorissa eikä pettänyt, ihan selkeästi parhaasta päästä ikinä sushit syötiin.

Hotelli Parkroyal Darling harbour on ihan Chinatownin rajalla, ja hyviä ravintoloita on siis pilvin pimein kun haluaa kiinalaista ruokaa. Chinatown Noodle King oli arvosteluiden paras dumpling-ravintola, eikä sekään pettänyt meitä. Noin 10€/nokka hinnalla syötiin ihan mahtavia dumplingeja isot kipot loistavien liemien kera, olut ja vihreä tee ruokajuomina. Viime talvena Taipeissa syötiin kansankuppilassa monet kerrat puoli-ilmaiseksi äärettömän hyviä nyyttejä ja nämä ei olleet millään lailla huonompia.

Viimeksi ihasteltiin kaupunkia helikopterista ja purjelaivasta, nyt käytiin moottoriveneellä vähän pidemmällä merelle päin. Ryhävalaat käyvät poikimassa Isolla Koralliriutalla meidän alkukesästä ja palaavat näin Australian kesän alussa takaisin Antarktikselle. Reitti kulkee sopivasti Sydneyn edustan ohi, joskin muutto alkaa olla jo tältä vuodelta mennyt. Nähtiin kuitenkin muutama selkä ja pyrstö sekä komeita vesipatsaita kun nousivat välillä pintaan hengittelemään.

Muutoin nautittiin kauniista päivästä vesillä ja Darling Harbourin rantaa maleksimalla.

Tällä kertaa australialaiset ovat osoittautuneet todella mukaviksi ja ystävällisiksi ihmisiksi. Turistikausi vasta alussa ja hyvät säät? Olipa syy mikä hyvänsä, mukavampaa näin. Ehkä vedämme johtopäätöksen että Brisbanen pohjoispuolelle ei kannata mennä, mitä etelämmäs tulee sen paremmaksi muuttuu.

Ihmispaljous on taas tottumisen aihe erakolle suomalaiselle pienestä pohjoissuomalaisesta kaupungista ja tuottaa suurimman tuskan. Tässähän kohta odottaa jo Tuvalun saarelle pääsyä. Nyt tutustutaan Uusi-Kaledonian tarjontaan jo, ylihuomenna siirtyminen. Tämä pieni pysähdys täällä on osoittautumassa ihan loistavaksi päätökseksi, pohdittiin myös suoraan saatille menoa mutta jetlagin pelossa ei haluttu siellä tuhlata aikaa nukkumiseen. Sydneyssä on kuitenkin oltu aiemmin ja ei harmita ettei nyt huvita retkeillä joka suuntaan.

Brisbane

Matkalla Solomonsaarilta Tuvaluun ensimmäinen välilasku ja yöpyminen on Brisbanessa, Australiassa. Viime talvena tykättiin paikasta, jostain kumman syystä joka paikassa kovin moititaan mutta meille kyllä kelpasi.

Tällä kertaa vain yksi yö Pullman Airport hotellissa jossa varsin kohtalaisen asiallinen huone (nämä perkeleen pervot haluaa aina sen ikkunan makkarista pöntölle).