Matkalla keski-ikään

Keski-ikäistä matkailua maailmalla

Joko se meni?

Matkasuunnitelmista kertoessa ennen matkaa neljä kuukautta reissussa kuulosti meistäkin pitkältä ajalta. Ennen tätä on tullut tehtyä korkeintaan kuukauden interrailmatkoja silloin nuorempana, sen jälkeen tavallisia max 2-3 viikon matkoja. Mutta äkkiäpä se neljä kuukautta kuitenkin meni. Huomenna alkaa kotimatka.

Matkan saldoa varmasti pohditaan vielä kauan, ja monelta kantilta. Muutakin kuin pankkitilin saldo ihan varmasti jäi reissusta mieleen ja mietittäväksi.

Jotain matkan numeroita:

- 62000 km

- 33 lentoa

- 12 junamatkaa

- 6 vene/laiva/lauttamatkaa

- 6 bussimatkaa

- 14 SIM prepaidkorttia

- 13 maata joista 12 uutta kohdetta itselle

   Kiina (Hongkong ja Macao), Vietnam, Cambodza, Laos, Myanmar, Thaimaa, Taiwan,  Filippiinit, Brunei, Malesia (se tuttu kohde), Indonesia, Australia ja Uusi-Seelanti 

- 14 eri valuuttaa

- 33 hotellia

- 6 näköalatornia

- 3 köysirataa

- 3 helikopterimatkaa

- 1 kuumailmapallolento ja 1 vesitasolento

- kymmeniä taksi- ja paikallisbussimatkaa

- satoja kilometrejä kävelyä

- satoja tunteja aikaa matkan suunnitteluun

- yksi peruuntunut lento,  juna, bussi ja purjehdus

- noin 55000€ rahaa (josta selkeästi suurin osa rahaa joka olisi kulunut kotonakin arkiseen elämään), josta matkat maiden ja kaupunkien välillä sekä asumiset noin 25000€.

 

 

Ja satoja tunteja aikaa matkan tekemiseen. Hurja määrä uusia tuttavuuksia ja kohdattuja ihmisiä matkan varrella

SIM-kortit

Boarding-passeja

Nähtävyyksien lippuja

Junalippuja

Eri valuutat reissun aikana

Tämä kirja on kultaakin kalliimpi ❤️

Mukava yllätys oli että paluulennolla pisin pätkä tehdään A380 koneella johon olenkin toivonut joskus pääseväni. Eli maailman suurin matkustajakone, jonka valmistuksen lopettamisesta ihan viikko pari sitten Airbusilta ilmoittikin. Kuulema isojen koneiden aika on ohi, näiden rakentaminen ei ole kannattavaa kun pienillä koneilla tehdään niin selkeästi suurin osa matkoista.

Siinä se on.

No, ja mitä matkasta opimme?

Ainakin opittiin matkustamaan. Tulevia matkoja varten valtavasti kokemusta mitä ja miten ei kannata tehdä.

- Ei yömatkoja

Kun lähtö on yöllä menee edellinen päivä osin nukkuessa ja esim. pidempiä retkiä ei kannata ottaa juuri yömatkailua vasten. Eli edellinen päivä menee hukkaan. Vaikka kumpikin osataan nukkua kaikissa kulkuvälineissä ei se uni ole niin virkistävää kuin sängyssä, joten seuraavakin päivä menee nukkuessa. Eli kaksi päivää ihan hukkaan. 

Jos lähtö on iltayöstä tai yöllä on hotellihuone otettava koko vuorokaudeksi, ellei halua istua lentokentällä puolta vuorokautta. Lentojen check in aukeaa 3-4 tuntia ennen koneen lähtöä joten ennen sitä ei pääse edes transferalueelle jossa olisi kivempaa kuin lentoaseman yleisellä puolella. Ja jos saapuminen on kovin aikaisin aamulla on otettava hotellihuone jo päivää ennen varsinaista tarvetta, ellei halua hillua matkalaukkujen kanssa kaupungilla aamuneljästä iltapäiväkolmeen jolloin yleisimmin vasta on hotellien check in.

Yömatkustaminen on siis epämukavaa, kallista ja aikaa menee hukkaan.

 

-  Pakkaa vain oleellinen mukaan ja jätä sitten puolet pois

Se mitä et käytä arjessa kotona, tuskin käytät siellä matkallakaan. Ja varsinkin pitkällä matkalla on helpompi ostaa matkan varrella tarvikkeita ja vaatteita kuin raahata kotoa mukana ”kaikkea kivaa jota voisin käyttää sit ulkomailla kun kotimaassa ei ole tullut pidettyä”. No hehheh.

Ota mukaan täyttöpulloja kosteusvoiteelle ja pesuaineille ja täytä niitä hotellien varastosta, ei tartte edes ostaa itse. Ainakin paremmissa hotelleissa on lähes kaikissa hammasharjat ja -tahnat,  kampa ja partahöylä pesuaineiden ja kosteusvoiteen lisäksi tarjolla ihan ilmaiseksi.

Pesulat on keksitty ja ne on ainakin Aasiassa lähes ilmaisia. Jos ei hotellissa olisikaan pesulapalvelua niin itsepalvelupesuloita ja perinteisiä palvelupesuloita on joka paikassa, työllistä paikallisia ja anna muiden pestä vaatteesi. Eipähän tartte kantaa niin paljoa mukana.

 

-  Hotellin tasolla on väliä

Hyvätasoinen hotelli on todennäköisemmin turvallinen sinulle ja tavaroillesi. Niissä on kassakaapit, ovissa lukot ja henkilökuntaa vahtimassa ettei talossa kuljeta kuin hollituvassa. Todennäköisyys että huonepalvelunvie tavaroitasi on taatusti pienempi hyvässä hotellissa, ja asian varmistat todennäköisimmin sillä että tippaat huonepalvelun hyvin jo hotellissa asumisen alussa. Ja jo siksikin tippaisit, että ko ammattiryhmä on todennäköisimmin se kaikkein huonoiten palkattu mutta jonka puuttuminen eniten häiritsisi sinun lomaasi. Sama koskee kantajia. Muita ei tartte tipata.

Monet paremman luokan hotellit tarjoavat ilmaiseksi lentokenttäkuljetuksia, missä voi säästää pitkän pennin.

Kun varaat hotellin suosittelen katsomaan eri brokereiden (supersaver,  Agoda, trivago,  hotels.com,  booking.com jne) ensin hintatasoa ja tarjontaa, ja sitten ehdottomasti käymään hotellin omilla sivuilla. Usein hotellihuoneen saa samaan hintaan tai halvemmallakin suoraan hotellista ja esim. peruminen yms voi onnistua helpommin ja sujuvammin kuin brokerin kautta ostetun palvelun suhteen.

Innokas ja viitseliäs ottaa kaikkien hotelliketjujen bonuskortit ja kerää bonukset plakkariin, korteilla saa lisäksi monesti erilaisia pieniä ilmaisia kanta-asiakkaiden lisäpalveluita eri hotelleissa (ilmainen pesulapalvelu, drinksulippuja, ilmainen lounas jne). Huomaa kuitenkin ettei bonusta saa missään jos otat hotellihuoneen muuta kautta kuin hotellin omilta sivuilta tai suoraan hotellista! Mutta kun lasket huoneen hintaan kortilla saatavat edut ja mahdolliset ilmaisen asumisen bonusyöt (tietyllä määrällä yöpymisiä, esim. joka kymmenes yö, saat ilmaisen hotelliyön) ei se ensin hotellin sivuilla kalliille näyttänyt asumus olekaan enää sitä. Monilla hotelliketjuilla voi kerätä muös lentopisteitä ja päinvastoin.

Jos varaat hotellin kovin kauas tulevassa ajassa, ota aina peruutettava vaihtoehto, vaikka se maksaisi hiukan enemmän. Hotellit ei todellakaan jousta pätkääkään, ei minkään tasoinen eikä missään. Toinen hyvä varokeino hotellipettymyksen preventioon on se että ottaa hotellin alkuun vain pariksi yöksi ja paikan päällä sitten arvioi haluaako jäädä tähän vai mennä muuhun osaan kohdetta. Tai jo valmiiksi ottaa huoneen kahdesta eri hotellista, esim. saaren eri päistä jakaen loman puoliksi kahden paikan välillä. Toki, sesonkiaikana tässä on riskinsä, mutta sesongin ulkopuolella voi olla erinomainen idea ottaakin hotellihuone hotellin tiskiltä, voi olla huomattavan paljon halvempikin.

 

- Tutustu kohteeseen hyvin ennen matkaa

Kannattaa oikeasti tutkia millainen säätila kohteessa yleensä on lomasi aikaan, se on todennäköisin säätila myös nyt. Kulkuyhteydet,  palvelut jne riippuu myös säästä. 

Paikallisen kartan saa Google mapsista ladattua offlinekäyttöön ihan ilmaiseksi, GPS paikannus toimii samalla ja matkanteko on turvallisempaa ja voi keskittyä maisemien ihailemiseen kun itsekin pysyy jyvällä missä mennään. 

Eri nettisivut ihan googlella hakemalla kertoo mitä kulkuvälineitä on tarjolla eri välimatkojen tekemiseen, oman mieltymyksen ja seikkailunhalunasteen mukaan kannattaa kokeilla muutakin kuin tuttu ja turvallinen. Voi olla että näkee enemmän...

Maan tapojen,  hintatason, kulttuurin yms tunteminen ennakkoon jättää muös itselle enemmän aikaa ja voimavaroja itse kohteesta nauttimiseen kuin kaiken selvittäminen kantapään kautta.

 

- Käsimatkatavarat vai ei

Käsimatkalaukun mukana raahaaminen voi olla ärsyttävää. Ei pelkästään laukun raahaaminen, vaan se että joka ainoassa maassa ja turvatarkastuksessa on eri säännöt mitä siinä pakaasissa saa olla ja mitä ei. Älä kiinny spraypulloihin, sytkäreihin, kynsileikkureihin tai pinsetteihin, et voi ikinä tietää, edes ohjeita lukien, saatko ko tavarat läpi turvatarkastuksessa vai et. Ja edellisen maan käytännöllä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Eikä IATAn Kansainvälisillä säännöillä.

Suurimmalla osalla lentoyhtiöitä käsimatkatavaroiden painoraja on 7kg joka kattaa myös käsilaukun painon, eli kaikkien käsimatkatavaroiden yhteenlaskettu paino/nokka. Varsinkin halpalentoyhtiöt todellakin punnitsee laukkuja, koska aina voi rahastaa ylipainosta vähän lisää. Pikkuhiljaa oppii kyllä chekkauksessa piilottamaan taakseen sen 12 kg painavan käsimatkalaukun, mutta kun saattavat punnita vielä lähtöportillakin ja sitten se laukun ruumaan laitto vasta maksaakin.

Eli käsimatkalaukku kannattaa olla mukana mutta siihen vain yksi vaatekerta + uikkarit,  lääkkeet, pieni nestetavarapussi ja muu ihan välttämätön. Loput ruumaan. Pääset huomattavan paljon helpommalla.

 

- Uber ja taksit

Uberin käyttämisellä saattaa säästää paljon rahaa. Etsit reitin Google mapsilla, klikkaat sen kautta itsesi Uberiin ja tilaat auton, helppoa kuin heinänteko. Ei tartte tietää edea missä olen nyt tai pystyä lausumaan oiekin kohteen osoitetta kun karttaohjelma ja GPS hoitaa homman (no, tarkistaa kannattaa aina,  tietenkin). Hinta sovitaan etukäteen, saat aina kuitin matkasta ja voit helposti sovelluksesta valvoa että kuski käyttää järkevää reittiä. Luottamus hyvä, valvonta paras. Taksit on, ikävä kyllä, ne todennäköisimmin turrea huijaava taho.

Hotellien lentokenttäkuljetukset on toinen hyvä säästökohde, usein ihan ilmainen tai selvästi halvempi kuin taksi kentältä hotelliin. ellei hotelli satu olemaan sorttia joka veloittaa sikahinnan kuljetuksista, silloin tosin hyvä hotelli kertookin että halvemmalla pääset kun otat kentältä taksin. Vain yksi meidän käyttämistä hotelleista tällä matkalla ei kertonut olevansa kalliiden kuljetusten järjestäjä, jälkikäteen todettu että kentän taksi olisi ollut paljon halvempi.

Taksi huijaa sitä varmemmin mitä selkeämmin näytät ettet tunne hintatasoa tai maan tapoja. Joten kannattaa tutustua asiaan. Me ei ymmärretty Vietnamissa ollenkaan miten taksimittaria luetaan ja jos ei taksikuski olisi vahingossa sitä meille paljastanut, mikä selvästi häntä kovin kohta harmitti, olisi menetetty ihan rahaa kun kuski yritti antaa vaihtorahaa huomattavan paljon vähemmän kuin piti. Saattoi osua kainuulainen pahapäinen akka takapenkille ja junttautui siihen kunnes joka lati oli emännän kourassa. Kuskin kiroilun säestämänä.

 

- Lentoyhtiöt 

Halpalentoyhtiö on kovin harvoin nimensä veroinen. Hintaa tulee kaikenlaisista lisämaksuista yhtäkkiä lentolipun alkuperäisen honnan verran. Sama koskee erilaisten brokereiden käyttöä, kuten ebookers ja Supersaver, esimerkkinä kun itse näitäkin käytän. voi olla että brokereiden sivuilla lento näyttää halvemmalta mutta kun olet klikkiviidakon läpi päässyt kassalle asti maksatkin selvästi enemmän kuin menemällä suoraan lentoyhtiön omalle sivulle ja ottamalla palvelun sieltä. Eli kannattaa tarkistaa vaihtoehtoja brokereiden sivuilta mutta tarkista myös itse lentoyhtiön sivu. Ja brokerin kautta voi kiintiöpaikat olla jo menneet mutta lentokone on vasta puolillaan ja yhtiö myykin itse paikat ko koneeseen selvästi halvemmalla, varsinkin jos lähtöön on päivä tai pari enää aikaa.

Koneen anatomiaan kannattaa tutustua ja miettiä haluaako maksaa paikasta etukäteen. Finskillä paikkojen hinnat hipoo pilviä, monilla lentoyhtiöillä on lähes ilmaista/täysin ilmaista valita paikat. Viimehetken upgreidaus lippuihin voi olla yllättävän halpaa ja chekkauksess kannattaa aina kysyä onko bisnesluokassa paikkoja ja mitä maksaa. Mekin upgreidattiin Bangkok-Taipei lento bisnekseen 50€ hinnalla!

Ja jos jaksaa ja viitsii niin ottaa tietenkin kaikki bonuskortit kaikille lentoyhtiö alliansseille ja kerää aktiivisesti pisteitä joilla kohta lentää aitten ilmaiseksikin, vielä mieluummin upgreidaa (siinä pisteiden käytön hyöty on maksimaalinen).

Jos lento peruuntuu tai myöhästyy on helpompi ja sujuvampi hakea korvauksia/rahojen palautusta jos lennot on ostanut suoraan yhtiöltä kuin brokerilta ostettaessa. Ero asioinnin helppoudessa voi olla huomattavan suuri.

Sydneyn lentokentän Sky-lounge. 6 tunnin oleskelu rauhallisessa tilassa, hyvä illallinen ja viinit ja oluet kuuluu hintaan, päivän lehdet ja nopea netti. Hintaa 30€/nokka. Me ostettiin matkan alussa Priority Pass ja sillä on käyty loungeissa sujuvasti matkan aikana, vuoden jäsenyys 36US$ ja sama hinta sisäänpääsy, lounge kuin lounge.

Entä meidän jatkosuunnitelmat?

No, kun avoliitto kesti pitkän matkanteon ei ole mitään syytä olla tekemättä vastaavaa matkaa tulevaisuudessakin.

Eli ensi talvena uudelleen. Tosin seuraavilla edellytyksillä

- ehdottomasti max kolme kuukautta, neljäs on liian pitkä aika.

- Otetaan tukikohta josta käsin tehdään esim. viikon matkoja ympäristöön, jotta koko ajan ei tarvitse raahata koko maallista omaisuutta mukana ja välillä voi hengähtää tutussa ympäristössä.

- noudatetaan edellä lueteltuja omia matkaohjeita

- saatetaan ruveta siis suunnittelemaan matkaa vähän enemmän kukn kaksi viikkoa ennen lähtöä 😂

- blogiakin osataan jo pitää, eli seuraavasta blogista tulee kilometrien mittainen, tää oli vasta harjoittelua ✌️. Blogi on mukava tapa jäsentää itselleen näkemäänsä ja kokemaansa, pitää matkapäiväkirjaa ja jakaa halukkaille tietoa missä mennään ja mitä tehdään. Eli kiitos kaikille jotka on jaksaneet tänne itsensä klikata jo yli 2500 kertaa tähän mennessä. Blogi jää eloon vaikka hiljeneekin. Eli tänne voi ohjata edelleen esim. Aasian ja Australian sekä Uusi-Seelannin matkaa suunnittelevan tuttunsa saamaan ehkä  matkavihjeitä. Voipa olla että ensi talven matkan blogi jatkuu suoraan tähän jatkoksikin, mene ja tiedä.

 

Ja suuri paljastus! 

Ensi talvena saattaa olla että tulemme Wellingtoniin,  Uusi-Seelantiin, pitämään tukikohtaa ja kiertelemme sieltä käsin nuo Tyynen Valtameren pikkusaaret.

Tai sitten lähdemme Karibialle. Tai Väli-Amerikkaan. Saa nähdä.

Ensi talvena Oulussa loka-helmikuun välillä asuntoa ja neljää kissaa tarvitsevat ihmiset saavat ilmoittautua meille! Kissanhoitovuokralla talo tarjolla.