Matkalla keski-ikään

Keski-ikäistä matkailua maailmalla

Interislander ferry

Etelä- ja pohjoissaarten välissä liikennöi lautta useita kertoja ympäri vuorokauden. Ainakin osaan lautoista voi ajaa myös auton, eli suuria ovat. Matka kestää 3-3,5 tuntia ja maksaa 45€/nokka. Hinnalla saa istumapaikan ja kahviautomaatin käytön. Ainakin tässä suurimmassa laivassa Kaitana nimeltään on kauppoja, baareja, ravintoloita, kaksi elokuvateatteria ja lasten leikkikerros. 

Lauttamatka on useammankin kerran valittu maailman kauneimmaksi sellaiseksi. Loppupäässä huonossa kulkeva noin tunnin pätkä on todella kaunis matka, mutta en sanoisi että Turun tai Tukholman saaristo mitenkään kalpenisi tämän rinnalla, ehkä jopa päinvastoin. Delfiinien näkeminen matkalla oli kiva yllätys, tosin, jota Ruotsinlaivoilla ei todennäköisemmin eteen tule.

Picton

Coastal Pacific train

Lautan saavuttua satamaan Pictonissa Uusi-Seelannin eteläsaaren pohjoiskärjessä käveltiin sata metriä rautatieasemalle ja otettiin Coastal Pacific- juna kohti Christchurchia. Linnuntietä matkaa kaupunkien välillä on vain kolmisensataa kilometriä, mutta juna mutkittelee rantaa pitkin ja matka kestää kuutisen tuntia.

Junassa on vain kaksi matkustajavaunua, joissa on asianmukaisesti katto lasia ja valtavat ikkunat jotta kaiken varmasti näkee. Lisäksi näköalajunassa on, luonnollisestikin, ihan oma vaununsa kuvaamiseen, eli avovaunu ilman varsinaisia seiniä, junan ensimmäisenä vaunuja. Matkustajavaunujen välissä on kelpo ravintolavaunu josta saa paikallista viiniä, drinksuja ja menyystä ruokaa. 

Matkalippu maksaa noin 100€/nokka. Liput saa ostettua netistä The great journey of New Zealandin sivuilta greatjourneysofnz.co.nz, junaan chekkaudutaan viimeistään puoli tuntia ennen lähtöä asemalla ja siinä yhteydessä saa myös paikkalipun joka sisältyy hintaan. Junaliput kannattaa ostaa hyvissä ajoin, juna on suosittu. Minulta, ja varsinkin www.seat61.com sivulla on myös hyvä juttuja junamatkasta lisääkin jos tarvetta tulee.

Tämä juna kulki hengästyttävän upeiden maisemien läpi, Marlboroughn viinialueilla kautta etelämmäs suolatasangoille ja  lammas- ja lihakarjalaitumien alueelle. Matkalla nähtiin myös hylkeitä rannalla, upeaa turkoosia merta ja mahtavaa vuoristoa. En voi kuin suositella.

Valokuvausvaunu

Periaatteesta inhoan kaikkea aviosäädyn määrittelyä, joten käytän sitten dr. aina kun se valikosta löytyy. Onpa joskus ollut mr. myöskin...

Suola-altaita. Merivettä jätetään haihtumaan aurinkoon ja lopuksi jäänyt suola kerätään talteen ja puhdistetaan

Tietty levä värjää osan suolasta pinkiksi

Kauneimmille laaksoalueille tultiin vatsa auringon laskiessa joten jos haluatte nähdä upeimmat maisemat ei auta kuin tulla tänne ja matkustaa itse tällä junalla.

Christchurch

Uusi-Seelannin toiseksi suurin kaupunki 350000 asukkaan populaatiolla. Pahinta maanjäristystaluetta, suurimmat tuhot on täällä tapahtuneet viimeksi 2010-2011 joiden jälkeen iso osa kaupungista on rakennettu uudelleen. Jos Auckland on maan liikekeskus, Wellington kulttuurin kehto niin Christchurch on maan Puutarhakaupunki. Yli 90% väestöstä on eurooppalaista alkuperää, vain viitisen prosenttia Maoreja, ja arkkitehtuuri hyvin eurooppalaista. Ja brittiläisiä puutarhoja täynnä.

kapungista eniten odotetaan kaapelivaunu (yllätysyllätys) sekä ilmaista kaupunkikierrosratikkaa josta on myös ravintolaratikkaversio. Ja mikä hauskinta, ko. kaupunkikierrosratikka kulkee meidän hotellin lobbyn kautta. Siis sisällä.

Uusi-Seelannissa rekisteröidään vuosittain 14000 maanjäristystä. Siis 38 maanjäristystä päivittäin. Vain harva ylittää 5 Richterin asteikolla, mutta vuosittain kuitenkin. Ja Christchurch siis altteinta aluetta tässä maassa. Ekaa kertaa elämässäni hotellihuoneen pöydällä on ohjeet miten toimia maanjäristyksen aikana.

Sudanissa 1993 olen kokenut yöllä heräämisen maanjäristykseen jonka voimakkuus oli Richterin asteikolla 6,7 ja viikko sen jälkeen jälkijäristyksiä pienemmässä mittakaavassa kymmeniä. On muuten todella vittumainen herääminen. Joten toivotaankin ettei täällä tapahdu nyt mitään isompia, eikä mielellään pienempiäkään järistyksiä seuraavan viikon aikana.

Meidän hotellihuone. Ei ole koolla pilattu mutta erittäin viihtyisä ja mukava.

Kerroksen aula

Meidän kerros

Hotel 115. Pieni, keskustassa sijaitseva, persoonallinen butiikkihotelli jonka respan läpi kulkee ratikka.

Hotellin sisäänkäynti

Kaupunkia on helppo kierrellä toki busseillakin, mutta tarjolla on myös kiva ratikkaretki. Noin 50 minuutin matka hop on hop off-periaatteella maksaa noin 12€/nokka. Hintaan kuuluu myös kuskin pitämä kaupungin esittely. Klo 17 ja 19 matkaa tekee myös ravintolaratikka, neljän ruokalajin illallinen ja viinipaketti, kesto 1,5 tuntia, maksaa keskimäärin 75€/nokka, myöhäisempi suositumpi ja hiukan kalliimpi kuin aikaisempi.

Christchurchia voisi kiertelyn jälkeen kuvata lähinnä sanoilla raunio, parkkipaikka ja rakennustyömaa. Sekä moderni. Kaupunki on todella kärsinyt 2010, 2011 ja viimeisimpänä 2016 isoista maanjäristyksistä ja paljon on vielä rakenteilla. Vanhoja rakennuksia on niukasti, paljon tyhjiä, parkkipaikoiksi kierrätettyjä tontteja on keskustassa ja todella paljon rakennetaan uutta tai korjataan aiempaa.

Wellingtoniin verrattuna Christchurch tuntuu vanhojen jenkkien ja brittien hiljaiselta puutarhakaupungilta. Varmasti monien mielestä viihtyisä.

Christchurchin katedraalin korjataan uuteen uskoon, hyvin suuri osa on romahtanut

Kaupungilla on tosi paljon upeita seinämaalauksia, tässä vain muutama niistä.

Kaapelivaunumatka kestää muutaman minuutin, nousee reilut 800 metriä ja on ihan hieno. Nyt on epäreilua että tämä joutuu vertailuun Vietnamin BaNa Hillsin ja Hongkongin Big Buddhan kaapelivaunuratojen kanssa, mutta niin tässä käy. Ja tämähän häviää 10-0. Mutta ihan Ok.