Matkalla keski-ikään

Keski-ikäistä matkailua maailmalla

We have landed!

Hanoihin laskeuduttu. Vietnam Airlines oli kyllä pätevä ja hyvä kyyditsijä, ei moittimista kahden tunnin lennossa.

Taksimatka kentältä Golden Cyclo hotelliin oli jo niin Extremeä että on helppo uskoa lentämisen olevan paljon autoilua turvallisempaa. Ja mopoa ei mun kakarat saisi enää jos siinä iässä olisivat, oli se meno sellaista miljoonan mopon seassa.

mutta hotelliin päästy ja tyytyväisinä huoneeseen tavaroita purettu.

A) joku on havainnoinut hotellissa etukäteen mistä kaukaa vieraat on tulleet ja halunneet tehdä meidän olon kotoisaksi B ) hotellihuoneen kylppäriin on piilotettu sauna jota me ei löydetä C) en halua edes tietää tän kiulun merkitystä hanoilaisen hotellin kylppärissä

Kaupunkia halkoo varsin extreemin näköinen kaupunkirata, jolla todellakin kulkee junia

Ensimmäinen illallinen katukuppilassa. Kaksi valtavaa annosta taivaallisen hyvää paistettua riisiä, vihanneksia ja toisessa vielä ananasta, alkukeitot, teet ja olut noin neljä euroa kaikki yhteensä.

Pankkiautomaatilla oli hetken haastetta pohtiessa montako miljoonaa nostetaan...

Ha Long Bay

Tehty nyt kahden päivän risteily Ha Long Baylla. Ko. saaristo sijaitsee koillisessa Hanoista Tyynessä Valtameressä ja käsittää 2000 saarta. Upeat maisemat ja paljon hienoja luolastoja joista suurimmassa myös käytiin.

Ristelily ostettiin Aphrodite Cruisesilta ja tehtiin ko yhtiön Hera-laivalla (www.aphroditecruises.vn). Itse laiva ja risteily oli todella upeat, laivalla palvelut toimi ja hintaan sisältyi varhaisaamiainen, brunssi, lounas, iltapäivätee ja illallinen, ihan järjetön määrä ruokaa. 

Meillä oli Earth Light-hytti, noin 50 neliön peräkajuutta jolla oli oma yksityinen pikku kansikin aurinkotuoleineen, harmi että satoi lähes koko ajan. Lämmintä kuitenkin oli joten sateesta ei ollut haittaa.

Kalastajakylä

Ha Long Baylla on vielä seitsemän perinteistä kalastajakylä, suurimmassa ja vanhimmassa asuu 250 ihmistä vielä vakituisesti. 

Tippukiviluolat

Vesi ja hiekka on muovanneet kymmenittäin upeita luplastoja Ha Long Bayn alueelle.

Takaisin Hanoissa

Ha Long Baylta palattu takaisin Hanoihin vielä vuorokaudeksi ennen siirtymistä paikallisella junalla maan keskivaiheille Da Nangiin ja Ba Ma Hillsin alueelle ihmettelemään vuoristoa ja Kultaisten Käsien siltaa.

Hanoin keskustaa

Missäpä ranskalaiset ei olisi vaikuttaneet maailman historiaan...

Hmmmm.... Ymmärrettävä mutta vähemmän houkutteleva menyy...

Vaihteeksi junamatkailua

Tänään lähdetään illalla sitten junailemaan Vietnamia päästä päähän, matkaa kaikenkaikkiaan 1700km. Vietnamissa on yksityisiä rautatie- ja lentoyhtiöitä valtiollisten lisäksi, ja laadun pitäisi olla erittäin hyvä. Ostettiin Violette Express yhtiön junaan hytti, eli kaikki 1-luokan hytin neljä paikkaa jotta saadaan oma hytti kahdestaan, hintaa tuli tälle noin 300€ (4 lippua Hanoi-Saigon). Ensin matkataan yöjunalla noin 16 tuntia Hanoista Da Nangiin maan keskivaiheille jossa pysähdytään vuorokaudeksi Ba Ma Hillsin vuorilla ja jatketaan sitten vielä Ho Chi Minh Cityyn (ent. Saigon) 18h matka.

Gooooood morning, Vietnam!

Ba Na Hills (Da Nang)

Ensimmäinen pätkä junamatkaa loppui Da Nangiin, puoliväliin Vietnamia rannikolle. Taksilla matkatkin noin 20 km sisämaahan vuorten juurelle. Noin 20 minuutin köysiratanousulla 1500 m korkeuteen päästiin ihan puhtaasti turisteille rakennettuun kohteeseen Ba Na Hillsille. Pariisia ja Ranskaa muistuttava turistirysä itsessään ei ollut se oleellinen, vaan tietenkin juuri valmistunut Golden Bridge. Hotelli valittiin vain sillä perusteella että sillalle on helpointa mennä. Hotel de Paris ja king suite oli kuitenkin hyvä valinta.

Sviitti kahdessa kerroksessa

Golden bridge

Golden bridge on vastikään avattu silta 1500m korkeudessa Ba Na Hillsillä. Näyttävä rakennelma.

Saigon

Da Nangista matkattiin vielä junalla 18 tuntia etelään ja saavuttiin aikaisin aamulla Saigoniin. Täällä vielä kolme päivää ennen poistumista Vietnamista.

Saigon Skydeck

Tällä matkalla näköjään kerätään korkeiden paikkojen kokemuksia. Tähän mennessä on käyty Macao Towerissa (223m) ja Hongkongissa maailman 10. korkeimmassa rakennuksessa (Sky100) 400m korkeudessa ja 100. kerroksessa kuvaamassa kaupunkia.

Tänään käytiin Saigon Skydeckissa jonka näköalakerros on vain 178 m korkeudessa 49. kerroksessa.

Mekong-joen suisto ja mangroveviidakko

Jos ikipäivänä eksytte Saigoniin ja haluatte hyvän retken Mekongin suistolle ja mangroveviidakkoon niin suosittelen lämpimästi Les Rives nimistä paikallista firmaa. Parisen tuntia pikaveneellä Saigonista Mekong-joen suistomaille jossa 45000 hehtaaria Unescon maailmanperintöalueeksi julistamaa aluetta. Upeat maisemat, paikallisen pikkukylän torin tutustuminen, valtavan kokoisten lepakoiden suojelualueelle soutelua, apinoiden ja krokotiilien ruokkimista sekä mangrovemetsässä vaeltelua, loistava lounas keskellä viidakkoa ja erittäin hyvä opastus noin 70€/nokka.

Mangrovemetsikkö 15 metrin korkeudesta

Apinoiden ruokkimista

Well. Hello ladies!

Ja krokotiilien kiusaamista kalanpaloilla

Tunnelmat Vietnamista ja muutama vinkki

Vietnamissa puhutaan yleisesti suht hyvin englantia. Ainakin miljoona kertaa paremmin kuin Hongkongissa. Ihmisillä on kuitenkin erittäin kova miellyttämisen halu joten on ihan sama mitä keskustelukumppaninsa ymmärtää, leveä hymy ja jeeees on aina vastauksena.

Viiniä voi olla välillä vaikea löytää, olutta saa joka nurkalta. Ruoka on jumalattoman hyvää ja se on lähes ilmaista, myös korkeamman tason länsimaistyylisessäkin ravintolassa.

Jos lähdet junailemaan, ota koko hytti eli neljä paikkaa ja laita kaksi patjaa päällekkäin omaan punkkaasi, on muuten aika kova alusta makoilla. Mutta junamatka on erittäin hieno kokemus.

Hotellit on halpoja, siistejä ja henkilökunta enemmän kuin halukas miellyttämään kaikessa maan ja taivaan välillä. Mutta mitä enemmän turistikohteessa kyse (hotelli, ravintola tms), sen vähemmän englantia tunnutaan osaavan.

Liikenne on kaaos. Mutta todentotta, katujen ylittäminen on aika helppoa kun oppii tekniikan. Ne miljoonat ja taas miljoonat mopot ei tosiaankaan aja päälle!

Vain Hanoin lentokentän tuloaulan vessassa olen nähnyt kaksi torakka, ja nekin niin pieniä että ihan sääliksi kävi. Toista oli ennen oikeat venäläiset torakat! Ei luteita eikä torakoita niin missään!

Hanoi on aasialaisempi, enemmän tungosta, ahtaasti rakennettu ja kapeat kadut. Saigon on liike-elämän keskus, länsimaisempia, enemmän länsimaisia kauppoja, ravintoloita ja baareja  mutta myös paljon likaisempi ja kaduilla haisee mitä ei Hanoissa tehnyt kertaakaan. Mutta kaikenkaikkiaan, kun olet nähnyt yhden, olet nähnyt muutkin vietnamilaiset kaupungit.

Juomarahojen jättäminen ei ole maan tapa, mutta mitä vähemmän arvostettu (?) työ, sitä pienempi palkka. Joten suomalaisena jättäisin kunnon tipin. Meillä ei ole matalapalkka-aloja Vietnamiin verrattuna. Ja hotellihuoneen siivoojalle kaikki loput paikallisen ruplat mitä lompsaan jää ennen lähtöä maasta.

Vietnamiin kannattaa ehdottomasti suunnata. Ja junamatkaa suosittelen lämpimästi.

Ja sitten kohti Kambodzaa!